torsdag 24 oktober 2013

Lite bakgrund

Vad kommer då detta ifrån... man startar ju sällan ett projekt utan bakgrund och syfte! Ja, jag har nog rätt länge velat bila i Europa, problemet är just då "att bila", för jag vill ju inte bila ... men, så någonstans så föddes tanken på att gå kanalerna ner till Medelhavet. Tankarna har nog funnits några år, kan nog inte säga exakt när de tog form, men, när jag för något år sedan börja spana lite om det, så insåg jag att den båten jag har inte klarar en sån tripp ! Hon sticker helt sonika för djupt ! Sen lade jag väl de tankarna lite på hyllan en stund, men, sen föddes nästa tanke, varför inte köpa en båt till ?! Enbart för det här ändamålet då, som en projektbåt. Idag har jag kommit så långt i tankarna att jag har efter lite efterforskningar kommit fram till att jag har följande krav på en sådan båt:

1 – max djupgående 1,50
2 – bra motor (både när det gäller styrka, liksom skicket )
3 – två separata hytter av något slag så att man kan ha med sig vänner och få varsitt ”rum”
4 - max 10 meter lång (dels för att hålla kostnader nere, och för hanterbarheten... någonstans får man ju sätta en gräns )

Tankarna har också rört sig kring en stålbåt ... många slussar blir det ju.. och, det skulle nog kännas stabilt när man ligger där och knör med stora fartyg ! Men jag har nog i alla fall i nuläget i alla fall siktat in mig på en motorseglare, då jag tror en sådan kan uppfylla ovanstående krav rätt väl !

Men, jag behöver ju inte bara en båt för att genomföra det här, inser att om man ska ta sig genom den franska landsbygden, så är det nog ingen dum idé att kunna förstå samt; göra sig förstådd på franska... mao, läsa franska för nybörjare !
Tid !? ja, det vill man ju ha gott om... en grov skiss är att resan får ta 3 månader, och sparande av semesterdagar har pågått ett tag...
Pengar ?! ja, det lär ju behövas, men, har inte i skrivande stund grävt ner mig så djupt i vad jag kan komma behöva...
Ev övrig utbildning, kan nog också behövas kikas på, kanalintyg har jag förstått att man behöver ha, och, lite mer kunskap i att hantera en motor skulle nog inte heller sitta fel. Ja, finns lite beakta helt klart !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar