torsdag 24 oktober 2013

Projekt

Ja, jag har ju valt att kalla det här för "Project Happie Canal", det kändes liksom naturligt- Gjorde en liten sökning på projekt, för att se den egentliga definitionen av ordet ... och inser när jag läser nedanstående att jaa, faktiskt, det stämmer rätt bra på de flesta punkterna !!

En formell definitionen på projekt från branschorganisationen Project Management Institute är: En temporär satsning för att framställa en unik vara eller tjänst.
Det finns många olika definitioner av projekt i litteraturen, ofta uppsatta som punktlistor eller bokstavkombinationer, några kriterier är:
* Projekt har ett bestämt mål.
* Målstyrt innebär att projektet syftar till att ta fram någonting, att det ska producera ett slutresultat. Slutresultatet kan vara konkret, till exempel en ny produkt för ett företag, ett nytt IT-system. Slutresultatet kan även vara mer abstrakt som en organisationsändring eller en tjänst.
* Projekt har en viss varaktighet med en start och ett slut.
* Projekt kombinerar ofta olika avdelningar i en organisation och olika professioner.
* Projekt är i typfallet engångsföreteelser.
* Det unika kan ligga i det slutliga resultatet eller det sätt som detta framställs på.
* Projekt har specifika krav när det gäller tid, kostnad och måluppfyllelse.

**

och jag kan då konstatera att jag mappar in det här enligt följande:

* Mitt projket har ett bestämt mål - att ta sig ner till Medelhavet via kanalerna i Europa på egen köl.
* Vad projektet ska ta fram, är ju abstrakt, och för mig är det resan och dess upplevelser .
* Start och slut, ja, jag anser att jag påbörjat resan, och är i planeringsfasen !
* Punkten kombinerar olika avdelningar, kan väl möjligen innebära i det här fallet att jag får använda såväl hjärnan som fysiskt arbete kanske ( renovera en båt)...
* Engångsföretelse,ja, jag gissar väl och tror att en sån resa är väl nåt man gör en gång !?
* Det unika, ja, det är väl kanske unikt för mig, men, jag lär ju garanterat inte vara den första som gör den här resan ! möjligen som ensam tjej ?!
* Krav - absolut, någonstans kommer det ju att bli en budget som bör hållas, tid - finns en grov skiss, och måluppfyllelse är den dagen jag anländer medelhavet.... ganska solklart !

Undrar förresten om man är yrkesskadad som tar fram ovanstående ?! eller för att man (jag.. ) är strukturfascist.... jag låter det vara osagt !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar